Ga naar de hoofdinhoud

Hoe meld je je aan bij Student@work?

Aanmeldmogelijkheden

  • Je persoonlijke elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart
  • De itsme-app
  • Een gebruikersnaam en wachtwoord in combinatie met een unieke en tijdelijk geldige code:
    • een beveiligingscode die je per e-mail opgestuurd wordt, of
    • een code die je genereert via een mobiele app (Google Authenticator, Duo Mobile...)

Belangrijk: je hebt altijd je eID of elektronische vreemdelingenkaart nodig om je toegang voor het eerst te configureren. Je gebruikt ze om:

  • itsme te activeren
  • de verzending van codes per e-mail te activeren
  • een authenticatie-app te registreren

Hoe meld je je aan met je elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart?

Voor je aan de slag gaat, kijk je eerst na of je computer klaar is voor het gebruik van de eID of elektronische vreemdelingenkaart.

Op de eID-website(Nieuw venster) lees je:

  • wat je nodig hebt
  • hoe je de eID-software installeert
  • hoe je je browser en programma’s instelt
  • hoe je kunt testen of alles goed werkt

Hoe ga je te werk?

  1. Plaats je eID of elektronische vreemdelingenkaart in de kaartlezer.
  2. Ga naar de aanmeldpagina.
  3. Klik ‘Log in via je elektronische identiteitskaart’.
    Het aanmeldvenster van CSAM verschijnt. (CSAM zorgt voor een veilige en herkenbare toegang tot de onlinediensten van de overheid.)
  4. Klik op ‘Verdergaan’.
    Er verschijnt een venster dat je vraagt je certificaat te bevestigen. (Een certificaat is een digitale sleutel die op je eID staat; het garandeert dat jouw identiteit echt is.)
  5. Bevestig je certificaat.
    Er verschijnt een venster waarin je de pincode van je eID of elektronische vreemdelingenkaart kunt invullen.
    Wat moet je doen als je je pincode bent vergeten?(Nieuw venster)
  6. Voer de pincode van je eID of elektronische vreemdelingenkaart in.
    Het startscherm van Student@work verschijnt.

Problemen?

Op de FAQ-website over de eID(Nieuw venster) vind je oplossingen voor veelvoorkomende problemen:

  • de software installeren
  • de kaartlezer verbinden
  • aanmelden bij een toepassing

Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

Hoe meld je je aan met itsme?

Om itsme te kunnen gebruiken, moet je:

  • de itsme-app installeren, en
  • een account maken met een bankkaart of elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart.

Hoe ga je te werk?

  • Klik op ‘Aanmelden via itsme’.
    De itsme-app gaat open en toont details van de website waarbij je je wilt aanmelden.
  • Klik ‘bevestigen’.
  • Voer je itsme-code in.

Je bent aangemeld.
Meer informatie over aanmelden met itsme(Nieuw venster).

Hoe meld je je aan met een gebruikersnaam en wachtwoord?

Gebruikersnaam en wachtwoord online aanmaken

Je maakt je gebruikersnaam en wachtwoord aan op de federale website Mijn digitale sleutels(Nieuw venster). Je hebt je elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart nodig.

Wachtwoord vergeten?

Op de website Mijn digitale sleutels(Nieuw venster) lees je wat je moet doen als je je wachtwoord vergeten bent.

Een extra code invoeren

Om veilig aan te melden in Student@work, voer je naast je gebruikersnaam en wachtwoord een extra code in. Je hebt twee mogelijkheden:

  • een beveiligingscode laten opsturen via e-mail, of
  • een code genereren met een mobiele app (bijvoorbeeld: Google Authenticator, Duo Mobile…).

Op de federale website Mijn digitale sleutels(Nieuw venster) vind je alle informatie over deze aanmeldmogelijkheden.

Hoe meld je je aan als je geen elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart hebt?

Veel niet-Belgen die in België wonen hebben een elektronische vreemdelingenkaart. Daarmee kun je je elektronisch aanmelden bij Student@work, net als met een eID.

Heb je geen elektronische vreemdelingenkaart?

Heb je al eerder in België gewerkt, dan is je identiteit normaal gesproken al geregistreerd. Ga je voor het eerst werken, dan is dat waarschijnlijk nog niet het geval. Weet je niet zeker of je geregistreerd bent? Bezorg ons je naam en geboortedatum via het contactformulier. Wij kijken het voor je na.

Is je identiteit al geregistreerd?

Is je identiteit al geregistreerd, dan kun je voor je digitale sleutels terecht bij een lokaal registratiekantoor. Meestal is dat een gemeentebestuur. Maak wel een afspraak!

Meer over de tokenaanvraag bij een lokaal registratiekantoor(Nieuw venster).

Is je identiteit nog niet geregistreerd?

Dan kom je naar de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid(Nieuw venster) (RSZ), in het gebouw van het station Brussel-Zuid. Wij maken voor jou een bis-nummer in het Belgisch Rijksregister en bezorgen je een code om een digitale sleutel te activeren.

Je hebt dan 14 dagen om een van de volgende sleutels te activeren:

  • beveiligingscode per e-mail
  • beveiligingscode gegenereerd door een mobiele app
  • beveiligingscode via sms

Je kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur of op afspraak (+32 2 509 59 59).

Breng altijd een van de volgende identiteitsbewijzen mee:

  • een nationale identiteitskaart (alleen voor EU-burgers);
  • een internationaal paspoort.

Andere identiteitsbewijzen (rijbewijs, bankkaart, kredietkaart, treinabonnement, ...) komen niet in aanmerking. Als je niet het juiste identiteitsbewijs meebrengt, kunnen we je niet helpen.

Ben je ouder dan 30? Neem dan behalve je identiteitsbewijs ook een schoolattest mee, zodat we zeker weten dat je nog student bent.

Bestaat er een app voor Student@work?

Jazeker, we hebben een gratis app ontwikkeld voor je smartphone. Met de app kun je van overal inloggen op je Student@work-account met je elektronische identiteitskaart eID of via itsme.

Meer informatie over de app vind je op de FAQ-pagina over de Student@work app.