FAQ

Zich aanmelden op MySocialSecurity.be

Hoe meld ik mij aan op MySocialSecurity.be?

U kunt zich op twee verschillende manieren aanmelden op MySocialSecurity.be:

Met een eID:

  1. Ga naar de loginpagina.
  2. Plaats uw eID of vreemdelingenkaart in de kaartlezer.
    Opgelet: het is belangrijk dat u uw kaart in de lezer steekt voor u naar de volgende stap gaat, anders kunt u een foutboodschap krijgen!
  3. Klik "log in met uw elektronische identiteitskaart."
    Er verschijnt een venster dat u vraagt uw certificaat te bevestigen. Een certificaat is een digitale handtekening die op uw eID staat; het garandeert dat uw identiteit echt is.
  4. Bevestig uw certificaat.
    Er verschijnt een venster waarin u de pincode van uw eID of vreemdelingenkaart kunt invullen.
  5. Vul de pincode van uw eID of vreemdelingenkaart in.

Met een token:

Als u de Belgische nationaliteit heeft, kunt u een token aanvragen op de federale portaalsite belgium.be.

Bent u geen Belg, dan moet u een token aanvragen in een lokaal registratiebureau van Fedict. Opgelet: u kunt enkel een token ontvangen wanneer u in het Belgische Rijksregister ingeschreven bent onder een zogenaamd ‘bisnummer’.

Ik wil mij aanmelden met mijn eID, maar ik krijg een foutmelding.

Een fout bij het aanmelden met de eID kan verschillende oorzaken hebben. Misschien helpt de informatie hieronder u verder. Biedt ze u geen oplossing, bel dan naar ons Contact Center (02 545 50 77).

Is uw computer klaar?

Ga eerst na of uw computer klaar is voor de eID.

Op de eID-website leest u:

Zit uw kaart in de kaartlezer?

Het is belangrijk dat u uw kaart in de kaartlezer steekt vóór u op ‘Zich aanmelden met een elektronische identiteitskaart’ klikt, anders kunt u een foutmelding krijgen.

Gebruikt u Chrome?

Chrome en de eID werken niet goed samen.

Probeer een andere browser, bijvoorbeeld Internet Explorer. Gebruikt u toch liever Chrome, probeer dan de workaround die het eID-team uitgewerkt heeft.

Gebruikt u Firefox?

Gebruikt u Firefox, installeer dan eerst de eID-add-on.

Voor meer informatie over het gebruik van Firefox leest u ‘Firefox instellen voor eID’.

Gebruikt u Safari?

Aanmelden met uw eID in Safari lukt niet altijd.

De eID-site adviseert om het met Mozilla Firefox te proberen.

De eBox gebruiken

Waar kan ik mij aanmelden bij eBox?

eBox is rechtstreeks toegankelijk via MySocialSecurity.be. U heeft ook toegang tot eBox via elke site waarin de onlinedienst geïntegreerd is.

Waartoe heb ik toegang zodra ik mij aangemeld heb?

eBox is een beveiligde elektronische brievenbus, beschikbaar voor elke burger. Via eBox ontvangt u documenten die u door de partnerinstellingen van MySocialSecurity.be toegestuurd worden.

Wie publiceert in eBox?

De partnerinstellingen van MySocialSecurity.be kunnen in eBox publiceren. Instellingen zoals de RVA, RJV of RSZ kunnen elektronische documenten rechtstreeks naar uw eBox sturen.

Wat wordt er in eBox gepubliceerd?

U vindt in de eBox publicaties die specifiek voor u bedoeld zijn. Een publicatie is niet hetzelfde als een e-mail. Het gaat altijd om een document dat gedownload kan worden, bijvoorbeeld in PDF-formaat.

Waar heb ik toegang tot eBox?

eBox is rechtstreeks toegankelijk via MySocialSecurity.be. Er is ook rechtstreekse toegang via elke site waarin de onlinedienst eBox geïntegreerd is.

Wie heeft toegang tot eBox?

Elke burger beschikt over zijn of haar eigen eBox en is de enige persoon die er toegang toe heeft. Inloggen kan via de elektronische identiteitskaart of het token.

Hoe weet ik of er nieuwe berichten zijn?

Elke burger wordt uitgenodigd om zijn of haar profiel te vervolledigen op MySocialSecurity.be. Het e-mailadres dat u invult in uw profiel zal gebruikt worden om eBox-notificaties te verzenden. U krijgt een bericht telkens als er een nieuwe publicatie in eBox gebeurd is.

Kan ik antwoorden via eBox?

Op dit moment kunt u in eBox alleen berichten ontvangen; u kunt via dit kanaal niet reageren op een publicatie. In de toekomst zal deze mogelijkheid toegevoegd worden.